روانشناسی نابهنجاری
حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ تینا سلطاناحمدی؛ سیمین علمی
چکیده
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی ...
بیشتر
هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیتهای مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی همبستگی و به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، بهویژه از میان پرستارانی که تمایل خود را برای شرکت در پژوهش ابراز کردند، انتخاب شد. در مجموع 384 پرستار زن و مرد در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه های ارائه شده را با موفقیت تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فعالیت بدنی به طور معنی داری بر افسردگی (254/5-T=)، اضطراب (471/6-T=) و استرس (527/4-T=) تأثیر داشت. علاوه بر این، فعالیت بدنی به طور معنی داری بر کیفیت زندگی تأثیر گذاشت (627/3=T). نتایج برازش مدل در جدول 3 ارائه شده است و نشان می دهد که مدل تحقیق برازش خوبی دارد.
نتیجهگیری: این نشان میدهد که پرستاران میتوانند از طریق افزایش درگیری در فعالیت بدنی و کاهش عادات بیتحرکی، بهزیستی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. در نتیجه، ما قویاً از سیاست گذاران مراقبت های بهداشتی می خواهیم که اقداماتی را با هدف افزایش سطح فعالیت بدنی در میان پرستاران اجرا کنند.
روانشناسی نابهنجاری
محمدباقر عسکرنیا؛ سیمین علمی؛ حسن شفاعی؛ تینا سلطاناحمدی
چکیده
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبههایی مانند افسردگی و عزت نفس است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی و به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T و ANCOVA استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در پیشآزمون بین افسردگی و عزتنفس تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P> هر دو). اما مشاهده شد که گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی داری افسردگی کمتر و عزت نفس بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند (هر دو P=0.001). در نهایت، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در افسردگی و عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد (001/0= P).
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که میتوان ورزش پیلاتس و فعالیتهای حرکتی را به عنوان راهی برای بهبود سلامت روان، عزت نفس، رضایت از زندگی، کارایی، خلق مثبت و کاهش تنشهای ذهنی و عاطفی در معلمان مدارس توصیه کرد.